Op weg naar Invercargill

26 november 2016 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

De camper staat nog overeind. Water loopt aan de binnenkant van de wand onder het eettafelraam naar beneden, maar dit is een zwak punt wat al aan Maui was medegedeeld toen we de camper kregen (hout eronder waar de elektronica onder zit is zacht door het vocht). Na ontbijt rijden we verder. Enkele kilometers later zien we Nieuw Zeelands langste houten hangbrug (Clifden Suspension Bridge). Lekker beschut en naast een goedgekeurde gratis campeerplaats!!! Hadden we dat geweten…

Er is ook weer een ‘cave walk’ in de buurt. Toch even kijken…

Dit is een ‘vieze’ limestone cavewalk met kruipdoor sluipdoor doorgangen waar modder in zit. Lara en Mas slaan even over, maar Thomas en Niki willen wel met RP mee. Wederom een erg leuke tocht, toch weer wat anders: niet zwaar zo als de eerste, maar regelmatig lijkt de weg dood te lopen en geven de reflectortjes voor de route aan dat je toch echt door dat gat onder die rots door kunt kruipen. RP heeft wat moeite de twee klimgeiten bij te houden, en wanneer hij eens voorop mag om een ontzettend moeilijke doorgang te filmen, waar hij met slangemens-bewegingen zeker 5 minuten over doet, dartelen Niki en Thomas er in 5 seconden langs alsof ze op het trottoir lopen :( Ouderdom slaat keihard toe ;) Wel weer flink wat gloeiwormen gezien!!!

De waarschuwing van het bordje wordt ter harte genomen, maar de regenval van gisteren is in de grot niet terug te vinden. Alleen het ‘zwembad’ waar in de beschrijvingen over wordt gesproken is aardig eng. Een 3 meter groot, rond bassin wat is uitgesleten in het kalksteen en waarvan de bodem niet te zien is, wordt voorafgegaan door een, vreemd genoeg, nog veel engere 1 meter diameter poel, waar je ook de boden niet van zien. De wanden zijn glad en hoewel er vast wel voldoende houvast zou zijn om eruit te komen, zegt je gevoel je dat je hier zeker niet in moet kukelen. RP helpt de kids hierlangs omdat dit weer wordt voorafgegaan door een steile ‘drop’. Dit is bij veel regenval een dubbele waterval waar we vanaf klauteren.

Dankzij de beschrijvingen van anderen kan RP in scheen-diep en later knie diep water via de rand van het 3 meter bad op een onzichtbaar randje naar de uitgang lopen en de kids ondersteunen als ze op de (te) schuine wand net in het wateroppervlak meelopen. Dan zien we een trap en denken we dat we er zijn. Maar na de trap omhoog komt er weer een trap omlaag… en daarna weer eentje omhoog die maar half zo smal is als de vorige en RP moet overdwars via de ingedeukte aluminium treetjes omhoog ;)

Eindelijk zien we weer daglicht en staan Mas en Lara ons al op te wachten. Sterker nog, in de camper is al heet water zodat we minuten later al achter de warme chocolademelk met slagroom zitten!!!

We rijden verder en tanken even een paar liter voor 1,22$ per liter zodat we makkelijk het 93cent per liter tankstation kunnen halen. Waanzinnig wat een verschil er zit in deze prijzen…

Na nog een tussenstop op Gemstone-beach rijden we door richting Invercargill. Bij een camping in het centrum stoppen we. Hopelijk op kosten van Maui, want 62$ hakt er aardig in als je gratis gewend bent. Maar het moet gezegd worden, de voorzieningen zijn ook prima. De 200MB wifi voucher per volwassene (400MB) wordt na het noemen van tienerdochters uitgebreid tot 3x500 en 5x200MB (2500MB…). En de keuken met 8 kookplaten geeft Mascha de mogelijkheid om op 6 pitten tegelijk twee maaltijden te bereiden (eentje voor in de koelkast voor (over)morgen). En de accu wordt gedurende minimaal 12 uur geladen, dus wellicht is hij dan bruikbaar. Dankzij de stroom kunnen we bovendien het verwarminkje de hele nacht laten draaien. Wel lekker bij een graad of 5...