Franz Josef Glacier naar Luggate

23 november 2016 - Luggate, Nieuw-Zeeland

Weer wat rustig opgestart. Na vertrek uit het dorp Franz Josef Glacier (net erbuiten) meteen de bergweg naar het dorpje Fox Glacier gereden. De weg naar het uitkijkpunt is ongeschikt voor campers. Als we bij het uitkijkpunt aankomen ;) zien we mooie wolken waar de gletsjer zou moeten zijn. De andere kant van de smeltwaterstroom naar de wandelweg naar de gletsjer geeft geen beter zicht. De regenval en bewolking is dusdanig dat we lekker verder rijden en ook geen pogingen gaan doen een betaalbare helikopter vlucht te vinden. Nog even langs Lake Matheson met zijn befaamde rimpelloze weerspiegeling van Nieuw Zeelands hoogste bergen (>3700m!) voor een bijna rimpelloze (kleine rimpeltjes door de regen) weerspiegeling van mist en wolken...
Met dit weer is rijden wellicht nog het beste. Met hier en daar een stop voor een waterval, want die doen het wel uitstekend met dit weer! O.a. Thunder Falls. Leuk om te lezen dat de compressoren die zijn gebruikt voor de aanleg van de State Highway 6 waar we over rijden, werden aangedreven door o.a. de Fantail waterval die we bekeken hebben.
We hebben nog geen 6 uur gereden vandaag en toch zijn we pas rond 20 uur bij het tankstation in Wanaka (92.9ct/l !!! halve km verderop is het 134.9. Met lege tank scheelt dat bijna 30$). Daardoor helaas langs de mooie, met veel regenbogen gezegende meren Lake Hawea en Lake Wanaka moeten racen i.p.v. wat meer ervan te genieten.
Nog snel naar New World (supermarkt) en door naar de slaapplek: naast een cricketveld, netjes officieel en betaald.
5$ per volwassene en 5$ voor stroom. Het hete water is op volgens wat medecampers als we rond 21:30 aankomen. Betaling gaat via 'honesty box' maar blijkt uitstekend gecontroleerd te worden. Nadat RP geld heeft gewisseld bij een lokale bar en even wat eet in de camper, wordt er al op de deur geklopt en vriendelijk geïnformeerd of we nieuw zijn en nog gaan betalen. RP doet dat maar eerst even, geld in enveloppe en daarop de naam, bedrag en nummer schrijven. Dit nummer staat op een kaartje in de enveloppe en moet na dichtplakken en enveloppe in honestybox gooien, op het dashboard worden gelegd.
Tegen de tijd dat alles is opgeruimd, in bed ligt en RP gaat douchen (~1uur), is er weer voldoende heet water en een mooie sterrenhemel!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Albert van der Mannen:
    24 november 2016
    jammer van alle regen, maar voor de rest mooi. Kan je je nog herinneren dat ik
    met Mascha en Meike op de Franz Jozef gletscher ben geweest en dat we er moeite mee hadden om er af te komen ??
  2. Meike:
    24 november 2016
    Jammer van het missende uitzicht. Wij hebben een prachtig kampeerplekje gehad met 's ochtends zicht op de gletsjer.