Great Barrier Reef

26 oktober 2016 - Douglas Shire, Australië

Bij de boot om 7:30 melden. Dus voor zessen op want we moeten nog half uur rijden en nog eens 15 min lopen vanaf de gratis parkeerplek waar we net inpassen met onze enorme camperkont boven het gras en net niet boven het trottoir... En vanaf 4 uur al in de stress dat we ons zouden verslapen, aangezien we gisteren niet vooruit te branden waren.
Maar netjes op tijd bij de boot (7:40) met een zelfgemaakt ontbijtje achter de kiezen.
Na het kiezen van het ruime sop is de boot geruime tijd door kapitein Thomas met zijn voeten (!!!) bestuurd... af en toe afgewisseld door 1e stuurvrouw Niki.
Na een lange tocht van 2,5 uur bij het eerste snorkelrif aangekomen. Onze andere keus, die vol zat, had dit in ruim een uur minder gedaan. Tip voor de volgende keer, maar straks meer over de boot en de voor- en nadelen van onze keus.
Lekker gesnorkeld. Thomas had het eventjes minder naar zijn zin. R-P een slanke bruine haai gezien, Mascha een white-tip haai. En meerdere enorme 'clams' van minimaal een meter lang!!! Verder natuurlijk allerlei gekleurde vissen en koraal. Echter ook best wat dood koraal en matige zichtbaarheid. Volgens de fotograaf hadden we uitzonderlijk goed weer wat slechts 80 tot 100 dagen per jaar zo fantastisch is.
Na de lunch (BBQ en salades) doorgevaren naar de 2e locatie: Hastings Reef. Linksom werd uitgelegd wat je zou zien met als tip bij anderen uit de buurt te blijven omdat je meer vissen ziet als je stil bent, dus wij rechtsom...
Op een gegeven moment Mascha, Niki en Thomas kwijtgeraakt en besloten dat we niet rechtsom om het rif kunnen en tevens binnen de minder-dan-80m-van-de-boot grens kunnen blijven dus R-P zwemt terug met Lara een stukje achter zich. Wordt er opeens "STOP STOP" tegen haar gegild door een zwemmer met een reddingsboei... blijken ze al een hele poos met hand-, fluit- en zelfs scheepshoornsignalen ons duidelijk proberen te maken dat we te ver van de boot zijn... Tja, dat horen we niet op z'n afstand... Maar even serieus: ik (R-P) heb regelmatig teruggekeken naar de boot om de afstand in te schatten en nooit iets van commotie gezien of gemerkt.
Na terugzwemmen nog even achter een haai aangedoken, maar ~15m diep haal ik lang niet zonder loodgordel (en terug niet zonder fles).
Tijdens de terugtocht hebben drie bikkels zich nog aan "boomnetting" gewaagd! Vasthoudend aan een groot net achter de boot aan worden gesleept terwijl je al zeewaterhappend boven probeert te blijven. Mascha, Thomas en Niki waren de onverschrokken durfals!

Nog even de voor en nadelen: zoals ook door een medepassagier met ervaring opgemerkt was dit een klein bootje met relatief weinig mensen. De traagheid en de afmetingen waren niet bevorderlijk voor R-P's welbevinden. Andere boten zijn stabieler (groter en katamarans) maar ook massaler, drukker en met asocialer gedrag van de passagiers. Maar de andere boten gaan (mogelijk) wel verder het rif op met beter zicht, meer levend koraal en meer vissen. En ook niet onbelangrijk: lekkerder drinkwater. Want mogelijk filteren ze bij Compass hun water uit zeewater met als gevolg vies koud water en vieze koffie en thee. De prijs was dan wel weer 180$ (30%) goedkoper dan de andere keus.

De dag weer afgesloten met zwemmen en douchen in het heerlijke openbare zwembad van Cairns! Daarna door naar onze vaste 'camping' in Gordonvale.

1. Meike:
    27 oktober 2016
    Wel leuk dat jullie gesnorkeld hebben op het great barrier reef! Veel mensen dromen ervan!
  2. Elles:
    27 oktober 2016
    Wat leuk dat jullie een blog bijhouden!
    Nog veel plezier en ik volg de nieuwste updates via de mail.
    Groetjes aan de kids!
  3. Albert van der Mannen:
    28 oktober 2016
    hadden jullie geen vis op de BBQ?
    Great Barrier reef is vrij snel aan het
    doodgaan, door een nog onbekende oorzaak. Mooi dat jullie het nog in redelijke staat hebben gezien