Canberra

12 november 2016 - Canberra, Australië

Na ontbijt op ons nu natgeregende plekje in de Blue Mountains, wederom wat keuzestress over wat nu te doen. Het wordt uiteindelijk Canberra.

Langzaam maken de bergen plaats voor meer grasland (maar nog steeds op flinke hellingen). Af en toe lijken we echter meer in Schotland verzeild geraakt.

We rijden op de route naar de Jenolan Caves. Hier wordt gewaarschuwd dat er over 37 km hellingen komen die ongeschikt zijn voor caravans en trucks. Dat moet wat zijn!!! Lang verhaal kort: 12km van te voren gaan we van deze route af omdat het erg slingerend en een stuk om is en dit niet echt bevorderlijk is voor de misselijkheid van degenen achterin die niet goed naar buiten kunnen kijken. Later zijn er ook een paar misselijk, dus goede keus.

Maar als we later te ver doorrijden en in Oberon terecht komen, rijden we (nu van de andere kant) weer richting de Jenolan Caves. Nu is er zelfs een bord waarop staat dat deze weg tussen 11:45 en 13:45 (of zoiets) wordt afgesloten!!!

RP heeft nu spijt dat ie de weg niet toch heeft gereden...

Overigens op deze route ook stapels Wombats gezien. Helaas allemaal doodgereden. Ook meerdere dikke hagedissen die op de weg lagen. Sommigen dood (pootjes omhoog), maar sommigen begonnen ook traag te lopen wanneer je over ze heen reed (uiteraard ze met de banden missend).

Om 17:15 bij de Information, maar die sloot al om 16:00. Daarom maar een tour van de ambtswoningen en consulaten gemaakt. Deze zijn vaak enigszins in de stijl van het land: o.a. Griekenland met veel pilaren en wat Aziatische landen met kenmerkende stijlen. Het Duitse gebouw lijkt bijna Oost Duits, met saai beton.In de stijl van het land of gewoon fantasieloos. Of is het hetzelfde in dit geval? Natuurlijk even een foto voor de Nederlandse ambassade!

Ook nog even bij de Sri Lankeese Ambassade langs geweest, want die hadden een feest(dag). Het bleek meer een braderie te zijn en ze waren al aan het opruimen.

Na even de noodzakelijke voorraden te hebben aangevuld, nog even gezocht naar een slaapplek. De voor de hand liggende keus is gesloten tot 14 november vanwege regen en windoverlast!!!

Dan blijven we hier maar even staan (hartje Canberra, 2 uur limiet die niet geldt op zaterdagmiddag en zondag). Misschien kunnen we morgen weer richting het strand of toch nog een uitstapje maken te voet en de camper hier laten staan.