Niki wordt 18 jaar!

10 juli 2023 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

's Ochtends vroeg voor het ontbijt Niki verrast met een paar ballonnen, kaarten en een paar kleine cadeautjes. Na het ontbijt blijkt er ook tijd te zijn voor de videoboodschappen die vrienden opgestuurd hebben om Niki toch een verjaardags gevoel te geven. En dat was zeer geslaagd.
Vandaag wel een druk excursieprogramma.
Na het ontbijt maken we een uitgebreide stadstour door Hanoi. We zien onder meer het complex van Ho Chi Minh met het mausoleum (de buitenkant), het voormalige werkhuis van ‘Oom Ho’ en de beroemde ‘One Pillar’ Pagode. Bekijk ook de bijzondere voorwerpen in het Women’s Museum, een interessant museum over de rol van vrouwen in de Vietnamese samenleving. ’s Middags bezoeken we de binnenplaatsen en wandelen we door de mooie tuinen van de bekende Tempel van de Literatuur. Ooit was dit de eerste universiteit van Vietnam. Gevolgd door een gezellige stadswandeling met de groep door de oude wijk. Verken de nauwe straatjes en zie hoe de inwoners hun ambachten uitoefenen in kleine boetieks langs de straat. U vindt deze bedrijvigheid vast bijzonder om te zien! Hierna stappen we met zijn allen in traditionele riksja’s en rijden we achter elkaar aan door de smalle straatjes en langs het meer. Een leuke dag en een goede eerste indruk van dit bijzondere land!

Het is al erg warm vroeg in de ochtend en bij het lopen over het plein bij het Maussoleum is het al 45 graden. We zweten ons rot. Het vrouwenmuseum is erg interessant. Bij elke ventilator staan we even iets langer stil om een beetje af te koelen.
De stadswandeling is leuk en geeft ons de eerste aanraking met de vele souvenierswinkeltjes. De Riksja zijn een leuke attractie maar je voelt je wel wat bezwaard dat je daar zit en die mannen hard moeten fietsen om jou rond te fietsen.

Om 18 uur verzamelen we om 3 verjaardagen! te vieren.  Niki en Laura (34 jaar) zijn vandaag jarig en Joffrey is 3 dagen later jarig. Er is taart en voor Niki een glutenvrije versie. Een yello taart. Leuk om te zien minder om te eten.

Weer op tijd naar bed want de warmte en het vele lopen heeft ons wel vermoeid.