Cairns Scenic train + skyrail to Kuranda

24 oktober 2016 - Cairns, Australië

Vandaag zijn we naar een tropisch regenwoud in Cairns geweest. Eerst moesten we de trein hebben, die we bijna hadden gemist. Vervolgens werden we over een lange spoortrein naar boven gevoerd, met een tijdsduur rond de 1 ½ uur en 1 tussenstop.

Tijdens de tussenstop zijn we even naar buiten gegaan, want er was een mooi fotopunt met een waterval. Hier zijn we een stukje gelopen naar een mooi punt, maar het was erg druk (voornamelijk Chinezen en Japaners). Vervolgens weer bijna de trein gemist.

Op het eindstation zijn we uitgestapt en Mascha heeft geregeld dat we met een kabelbaan en een busje weer terug bij de camper uit kwamen. Omdat we nog een redelijke tijd hadden voor we bij kabelbaan moesten zijn (het was 12 uur, we hoefden pas om 15.45 uiterlijk in de kabelbaan te zitten) gingen we met een shuttlebus naar het centrum van het stadje dat op de berg lag.

Hier zijn we even naar een markt geweest, waar we een man hebben ontmoet die verschillende spullen maakt uit kangaroehuid maakt, zoals tassen, schoenen en bikini’s. Hij was erg aardig en heeft ons (Lara, Niki en Thomas) een stukje kangaroehuid gegeven.

Vervolgens zijn we een tropisch regenwoud pad ingeslagen, van ongeveer een kilometer. Op de helft was een heel mooi meertje waar Niki en Thomas het prima naar hun zin hadden. Om weer terug te komen bij het treinstation, moesten we nog een pad doen, waar we veel lianen hebben gezien (en Thomas en Niki erin). Uiteindelijk kwamen we bij een meertje waar ze ook een meer tocht houden.

Thomas vond het nodig om te stunten en is tot meerdere keren toe bijna in het water gevallen, wat trouwens wel mooie foto’s opleverde.

Toen we met de kabelbaan terug gingen, hebben we 2 tussenstops gemaakt en nog meer van het regenwoud gezien. Ook van boven zag het er spectaculair uit!

Bij een van de tussenstops hebben R-P en Niki nog een wilde Emoe gezien die als een gek door het bos rende. Mensen stonden op een halve meter afstand te kijken… Bij de volgende tussenstop een tour van een ranger gekregen en hier onder ander gehoord dat het geen emoe was… maar een Cassowary. De op een na zwaarste en op twee na grootste vogel ter wereld. Die wij zagen is een kleintje en heeft nog niet de hoornen kam op zijn hoofd. Een van de ongeveer 1500 overgebleven Australische varianten van deze vogel. Het mannetje kan tot 80 kg zwaar zijn, is territoriaal, en broedt de eieren na bevruchting uit terwijl het vrouwtje verder trekt. Als je een bedrijging vormt, zal hij op je afstormen (had ik al 80kg gezegd?) omhoogspringen en zich met zijn poten tegen je afzetten. Er is een geval bekend waarbij iemand dit niet overleefd heeft.

’s Nachts weer in Gordonvale gestaan op de gratis kampeerplek. ’s Nachts nog bijna op een joekel van een pad gaan staan die echt geen zin had om aan de kant te gaan.

1. P van der Mannen:
    25 oktober 2016
    volgens mij hebben jullie een geweldige dag gehad. Niki en Thomas met stunten, Mas, RP en Lara met markt winkelen en fotograferen.
    ben benieuwd naar het volgende verhaal