Zomerpaleis

28 juli 2019 - Datong, China

In de ochtend weer ontbijt á la Chinees, dus wat toast en broodjes, veel rijst, bami, gebakken ei en warme groenten (de warme sla blijft ons verbazen) dus eigenlijk gewoon prima.

In de bus en op naar het zomerpaleis. We lopen rond in de mooie tuin. Het is ondanks dat het rond 9 uur 's ochtends is al erg benauwd en het zweet loopt in straaltjes van ons af. De vermoeiheid speelt al parten bij iedereen na gisteren.

Na de zomertuinen gaan we met de bus naar Datong. Het is een lange rit maar hij lijkt voorspoedig te gaan. De 1e chauffeur rijdt lekker door. Na de lunchstop en chauffeur wissel loopt de reistijd weer op. Uiteindelijk komen we rond 18.30 uur aan in het hotel

De kamers liggen niet heel ver uit elkaar, dus goed geregeld. Alleen dat de bedden duidelijk beslapen zijn is toch niet helemaal goed. Na een half uur of zo zijn de bedden gedaan al twijfelde Lara een beetje of ze wel verschoond zijn. Maar binnenlopend rook ik (R-P) meteen de wc, terwijl Mascha doorliep naar de bedden. Ik zeg, Mas, ruik eens. Mascha ruikt en rent letterlijk kokhalzend naar buiten. Het gemiddelde openbare toilet is er niets bij.

Dus een kamer op de 4e en een kamer op de begane grond dan maar. Dan een ‘inclusief’ diner op de eerste verdieping en daarna nog snel even naar de Walmart, die schijnt hier te zitten. Bij een grote M en dan naar beneden. Na een poos zoeken zien we nog geen supermarkt maar wel onze reisleider, dus hij zoekt even naar een Walmart op zijn telefoon. Op 229km afstand is er eentje... Dus we lopen toch nog maar wat door want de gids die ons dit had aangeraden was heel stellig en heel precies in zijn omschrijving (behalve de afstand dan...). Na nog eens 200 meter zien we een half verlichte M en een verlichte "onalds". Er zijn wat lampjes stuk. Maar nog steeds geen supermarkt. Dus wat voorbijgangers aangeklampt en deze geven aan dat we nog iets door moeten lopen, de roltrap is afgesloten en we lopen langs allerlei kleine winkeltjes van een paar vierkante meter waarvan het merendeel gesloten is. Het ziet er allemaal wat verlept uit. Dan een bordje "Walmart". We zitten goed! Nog even doorlopen en daar is ie: een supermarkt van Amerikaanse proporties! Tussen de winkeltjes van 10m^2 ligt een supermarkt van zeker 5000m^2. Met 40 soorten chips, 24 soorten luiers, kleding, 35 soorten kant-en-klare mie (alleen heet water toevoegen), etc. Flink ingeslagen (12 water, 8 cola zero, mie en wat koekjes) en allemaal mee terug gezeuld naar de kamer. Helaas weer geen werkende koelkast.