Grotten van Yungang

29 juli 2019 - Taiyuan, China

Na een redelijke nachtrust, ontbijt weer om 8 uur de bus in naar de grotten van Yungang. Het regent dus de meegenomen regenjassen komen van pas. Het zijn geen natuurlijke grotten maar eeuwenoude boeddhistische tempelgrotten die over een lengte van bijna 1 kilometer zijn uitgehakt in de wand van het Wuzhoe Shangebergte. Er zijn vele boeddha's te bewonderen in klein en zeer groot formaat. Heel indrukwekkkend allemaal en zeker als je hoort hoe ze gemaakt zijn. Van boven naar beneden werd er gewerkt waardoor de beeldhouwers altijd een plateau hadden om op te staan. De grotten worden verder met andere beelden, schilderingen of uitgravingen in de muur versierd. Door de jaren heen is het zandsteen gedeeltelijk weggesleten en is het geprobeerd te restaureren. De gaten in de beelden daarvan zijn nog te zien maar ook dat pleisterwerk is inmiddels verdwenen. Erg indrukwekkend allemaal en zeer de moeite waard.

Na de lunch stond een bezoek aan het hangende klooster op de planning. Helaas kon dat door de regen niet door gaan. Te glad en gevaarlijk door vallende stenen. Dus we rijden gelijk door Taiyuan. Normaal gesproken zouden we pas laat aangekomen maar door de vervallen excursie komen we met licht aan. We eten mee met de groep in een restaurant waar we uit onszelf nooit binnen zouden zijn gestapt... Het eten is prima. Thomas en Niki hebben er geen zin in en eten noodles op de kamer. Ric-Paul, Mascha en Lara lopen nog een stukje rond en het is wat vervallen. De stoepen zijn opgebroken en de winkeltjes daarachter ogen we dus wat armoedige aanblik. even later zien we een man zitten met een geweer in zijn hand. Die zou toch niet echt zijn? Lara merkt op dat hier geen camera's in de straat hangen. De man staat op en loopt wat nonchelant met zijn geweer bungelend richting de groep. Hij geeft het geweer aan zijn 8 jarige zoontje. Ric-Paul neemt snel een foto waarop het jongen het geweer laadt... Het klinkt erg plastic en het plopje ook. Gerust lopen we door.

Omdat we de andere 2 niet te lang alleen willen laten gaan wij terug. Ric-Paul en ik kunnen een keer samen in 1 bed slapen met Thomas in het andere bed. De meiden slapen in de kamer tegenover ons in de gang. Lekker op tijd slapen om morgenochtend weer verder te reizen.

1. P van der Mannen:
    1 augustus 2019
    dit leek me echt de moeite waard, jammer van dat hangende klooster. nu de trein?
  2. Meike:
    3 augustus 2019
    Al zin in een lekker prakkie boerenkool? 😜😁