Pingyao

31 juli 2019 - Pingyao, China

We mogen ‘uitslapen’. Vandaag pas om 9 uur verzamelen. Dit keer geen ontbijtbuffet, maar toast met een gebakken eitje en jam. Simpel maar prima. Voor Niki bakje witte rijst.

We maken een georganiseerde wandeltocht over de muur van Pingyao. Ook bezoeken we de 1e bank van China en een government building, een museum waar o.a. te zien is hoe het rechtssysteem werkte en welke straf-/ martelwerktuigen er gebruikt werden. In de bank legden ze uit hoe de 1e kluis eruit zag: een klein gat naar een kelder waar alles lag opgeslagen. Begin van de dag werd een mager ventje door het gat naar beneden gelaten en die mocht de benodigde spullen in het mandje doen dat dan omhoog gehesen werd. Totale wandeling 6 km.

De gezamenlijke lunch is in het hotel/restaurant aan de overkant van ons guesthouse. De gids vraagt ons nadrukkelijk of we op eigen gelegenheid willen gaan omdat hij bang is dat de eigenaar van ons guesthouse ‘boos’ wordt dat we niet bij hem eten. Maar zou hij het niet door hebben gehad dat we in groepjes allemaal het hotel uitstapten en bij de overkant binnenstapten? Na de gezamenlijke lunch weer een vrije middag.

Ric-Paul gaat liggen op bed om wat broodnodige rust in te halen. Niki en Thomas willen wel een fish spa. Mascha gaat wel mee. Lara slaat over. Na een uur de visjes eten gegeven te hebben vindt Thomas het genoeg. Ernaast zit een massagesalon waar wat mensen van de groep al zitten. Niki en Thomas willen ook wel. Dus gaan we voor de Chinese full body massage van een uur. Thomas vond het tegenvallen, Niki wel lekker, en Mascha doet de standjes die de chinees met haar uitvoerde liever met Ric-Paul.

Lara had graag nog willen winkelen maar omdat Mascha zo lang was weggebleven was daar geen tijd meer voor. Op weg naar het eten lopen we wel langs de winkels. Helaas niets leuk.

We eten weer westers en na het eten opent Thomas de karaoke in zijn eentje. Lara en Niki volgen snel en ook Mascha heeft er lol in. Als Felix zijn telefoon met nederlandstalige nummers aansluit barst de gezelligheid los.  De kids zingen (uit hun hoofd) mee met K3 Oya lele, Leef van Andre Hazes en zelfs het Kabouter Plop lied. Er staat een grote groep Chinezen voor de deur te kijken en er worden foto’s en filmpjes gemaakt.

We maken het niet te laat en pakken in het hotel de laatste spullen in. Morgenochtend om 7 uur klaar staan voor de reis met de bullet train.